Functie
Interim Supply Chain Manager
Opdrachtgever
Royal Koopmans BV
>
Interim Supply Chain Manager bij Royal Koopmans BV

Royal Koopmans BV bestaat uit twee takken; Koopmans Meel en Koopmans Foodcoatings. De Meel tak is een molenaarsbedrijf waar graan tot meel wordt verwerkt. Klanten zijn met name bakkers en de industrie in voornamelijk Nederland en onze buurlanden. De Foodcoatings tak gebruikt onder andere het meel van Koopmans Meel om foodcoatings te produceren. Klanten zitten in geheel Europa en zijn met name grotere producenten in bijvoorbeeld de snack industrie.

Uitdaging / doelstelling

– Interim invullen van de functie Supply Chain Manager
– Creëren van een team op de afdeling Supply Chain
– Optimaliseren van het S&OP proces
– Logistieke processen en afspraken met de 3PL in kaart brengen

Resultaat

De afdeling supply chain had een lange tijd geen directe manager. Bij mijn start ben ik daarom zowel individueel als met het team om tafel te gaan zitten om te luisteren naar wat er speelde en waar collega’s persoonlijk tegenaan liepen. Op basis van deze gesprekken hebben we met elkaar een koers voor de afdeling bepaald. Met deze duidelijkheid en het vernieuwde teamgevoel is de afdeling beter gaan draaien en kwam het plezier weer terug. Verder was het gemis van een goedlopend S&OP proces waarbij het S&OP plan bij besluitvorming centraal staat ook duidelijk zichtbaar. Hiervoor heb ik samen met het team een S&OP blueprint opgesteld als handleiding voor hoe het S&OP proces binnen de organisatie zou moeten werken en wat van elke afdeling wordt verwacht. Met deze blueprint is het S&OP proces geoptimaliseerd en breder in de organisatie gaan leven. Dit resulteerde in een duidelijk plan voor de komende 12 maanden. Hiermee is organisatiebreed duidelijkheid en rust gecreëerd. Ook heeft het MT hierdoor op basis van scenario’s besluiten kunnen nemen waarmee vroegtijdig keuzes zijn gemaakt welke invloed hadden op voorraadhoogtes, beschikbare capaciteit en omzetprognoses.

Daarnaast heb ik waarde kunnen toevoegen door KPI’s op te zetten voor voorraadhoogtes en transportkosten. Op basis van deze data zijn keuzes kunnen maken waarmee de kosten voor transport accurater in de kostprijs kunnen worden verwerkt en benodigde opslagruimte vroegtijdig in beeld werd gebracht. Hiermee is het ad hoc bij huren van opslag tegen hoge prijzen sterk verminderd.

Ook een project?

Wilt u ook bedrijfsdoelstellingen halen en een winstgevende supply chain realiseren? Neem dan vrijblijvend contact op zodat we samen kunnen kijken hoe we van uw supply chain een Topchain kunnen maken. 

Samen naar de Top(chain)!